måndag 6 december 2021

Vintervit och åtråvärd

Ingen jul utan julros, så är det för mig. Den har helt enkelt en särställning bland julblommorna i vårt hem. Så här mitt i vintern tjänar den som krukväxt inomhus - om den bara får stå ljust och inte för varmt. Kan gott utsättas för lite frisk luft mellan varven. 

Jag väljer alltid en julros utan blad. Bara för att jag tycker att det är vackrast så. En liten älsklig men rätt oansenlig växt som jag vattnar sparsamt, för den får inte torka ut. 

När julrosen blommat över placeras den fortfarande ljust, svalt och frostfritt. Gärna i ett inglasat uterum för att så småningom planteras ut när våren kommer. Kanske kommer den att blomma igen, inte alltid att det händer. Men med lite tålamod kan den så småningom överraska i rabatten när man minst anar det.


Hellerborus niger






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar