torsdag 3 september 2020

Kung i trädgårdslandet

Vad gör du med all squash du odlar? Den frågan får jag rätt ofta och mitt svar är alltid att  squash kan man använda till princip allt - från grytor, wokade rätter och gratänger till tunt skivad i sallader och på hemgjord pizza eller varför inte i ett focacciabröd. Den kan också grillas. Smaken upplevs lätt som intetsägande men örter, vitlök, olivolja, tomat och chili lyfter squashen och det är tur för skörden blir ofta i rikligaste laget. 

Men det finns förstås andra sammanhang där den passar precis lika bra. Jag lägger gärna in tunt skivad squash i en 1-2-3-lag som jag smaksätter med egna fänkålsfrön, kryddpeppar, svartpeppar, lagerblad och lite honung. Kryddningen kan varieras men själva lagen är alltid densamma. Det blir en inläggning som håller sig länge i kylen och det här är ett perfekt sätt att ta vara på skörden när den blir så där extra riklig. Dessutom bakar jag ibland en läcker squashkaka, lite som en mjuk pepparkaka men med riven squash som gör kakan extra saftig. 

 









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar