tisdag 14 maj 2019

De finaste krukorna



Lerkrukor är det jag tycker bäst om i krukväg och när det handlar om utomhus. Följt av gjuten aluminium som jag också känner starkt för. Tåligt, vackert och med karaktär. Lerkrukorna ovan är gjorda av keramikern Tina Hellman på Sturehofs krukmakeri. Jag har känt Tina i snart 30 år och och hennes vackra krukor har en särskild plats i mitt hjärta. Att jag också älskar de danska krukorna från Bergs Potter det vet alla som följer mig. En annan favorit är förstås krukan från Gränsfors Blomkruksfabrik, den som har haft samma form de senaste 150 åren. Den blir med tiden vackert patinerad och därmed ännu vackrare.


Till Ikeas enkla lerkrukor Ingefära hör rejäla fat med hög kant. Foto: Ikea/Livet hemma.

Byarums kruka Cilla i gjuten aluminium.


Bergs Potter

Ernst - gråsvart kruka av målad terracotta.


Gränsforskrukan älskas av alla trädgårdsfantaster.




Foto: Bloggaren och respektive producent







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar