söndag 10 mars 2019

Om citronträd




Varje år i mars dyker citronträden upp i handeln. Hos mig väcker de alltid samma begär med sina frukter och glansigt gröna blad. Och doften när de blommar - ja, den är helt enkelt ljuvlig. Det är svårt att motstå men frågan är alltid den samma - hur ska man klara ett träd i en vanlig bostad så här års? Om man nu inte råkar ha ett ett utrymme som är svalt, frostfritt och ljust. 
Man kan pröva även utan de rätta förutsättningarna. Placera ditt nyinköpta träd riktigt ljust inomhus ända fram till att frostrisken är över. Men aldrig direkt vid ett värmeelement, helst inte ens i närheten. Jag har lyckats hyggligt med de träd jag har haft för att jag har kunnat ha en balkongdörr på glänt då och då.
Vattna rikligt med mjukt kalkfattigt vatten och låt jorden torka upp något mellan gångerna. Kom ihåg att spraya bladen med mjukt vatten, det är viktigt i den torra inomhusvärmen och minskar risken för skadedjur som annars lätt blir ett problem. 
När det har blivit varmare ute och frostnätterna är förbi kan du flytta ut trädet först till en skuggig eller halvskuggig plats. När trädet vant sig vid utelivet flyttas det till en soligt varm men vindskyddad plats. Tillsätt särskild citrusnäring en gång i veckan under sommarhalvåret. Visst är det värt att pröva! 

(Bilden ovan är tagen på växtmarknad i Florens.)


Från en av mina fotograferingar. Bilden är tagen hos Slottsträdgården Ulriksdal.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar