lördag 16 februari 2019

Omplantering




Jag känner kanske inte för en djungel direkt. Men de krukväxter jag har, de sköter jag. De är trotjänare och jag vill gärna behålla dem länge. Alltså är det dags för omplantering nu i februari.
En del planterar jag om så att de hamnar i vackra lerkrukor. Framför allt växterna som ska lyftas ut och placeras på balkong eller uteplats så småningom. Favoritmodellen kommer från Bergs Potter i Köpenhamn. Dessa danska, urvackra krukor finns nu även att köpa på många håll i Sverige. Tack och lov!
Rumsväxter med stora mörka blad typ monstera lever jag lycklig utan. Men min benjaminfikus är jag glad för. Den har hittat sin plats och klarar vintern utan att fälla så mycket blad, den har redan fått nya och ser riktigt pigg ut.
Men för övrigt passar det skira och småbladiga mig mycket bättre. Dvärgkowhai, fjädersparris och slideranka, Muehlenbeckia, hör till mina absoluta favoriter. Och på plantskolan faller jag alltid för doftpelargon och myrten. Tveklöst.


Hittar fina myrtenträd på plantskolan. Svårt att motstå...

Muehlenbeckia axillaris, den småbladiga varianten av slideranka.

Doftpelargon med en uppenbar växtkraft. Den har alla chanser att blir stor och frodig.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar