söndag 14 maj 2023

Direktsådd



Härligt att så direkt i pallkragarna - ett tecken på att säsongen är igång. Det som jag förodlat väntar jag med att plantera ut till dess risken för nattfrost är över. 
Spenat sådde jag redan i april och nu fortsätter jag med fler snabbodlade sorter som t ex plocksallat, givetvis "Black Seeded Simpson" som är en kulturarvsort från 1850 och  storfavorit. Och så italiensk rucola med en mild nötaktig smak liksom rädisor "De 18 jours" som jag verkligen är sugen på att prova, anses vara supersnabba. 
Just detta att odla det som går snabbt att få fram gillar jag. Det här handlar ju om sådant som ingår i vardagsmaten och visst är det en sann lycka att använda och tillaga det som man själv odlat.


Foto: Søstrene Grene







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar