tisdag 22 februari 2022

Ståtlig och delikat

 

I år tänker jag för första gången odla kronärtskockor - eller i alla fall försöka. De är utrymmeskrävande, så det får räcka med ett par plantor och så får jag se hur det går. Det fina i kråksången är att de kan samplanteras med andra grönsaker och sommarblommor. 

Ända sedan jag var barn har jag älskat kronärtskockor, att plocka blad för blad från den varma skockan och doppa i smör. Varmt och lite kladdigt, fingermat av delikataste slag. Och så är de verkligt dekorativa där de står, storvuxna och kraftfulla. Helt underbara när färgen drar åt purpur.

Frön ska förodlas nu bums. Men jag har också beställt mindre plantor för att vara på säkra sidan. Alla plantorna ska avhärdas innan de planteras ut när frostrisken är över och då ska de ha gott om värme och näring. Jorden ska vara mullrik och väldränerad. Vattnas regelbundet, för plantorna behöver en jämn tillgång av vatten. 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar