tisdag 25 augusti 2020

Höstens pärlor




Ett höstarrangemang i kruka vill vi förstås ha på trappan eller kanske på balkongen. Det ska förstås vara tåliga växter som klarar kylan så länge det går. Alunrot har blivit en favorit för många, även undertecknad. En rabattperenn som fått ett nytt liv som krukväxt utomhus. De vackra bladen finns nu i en uppsjö fina nyanser. Se ovan.

Måste säga att jag är väldigt förtjust i prydnadsgräs. Inhandlade ett par fina exemplar redan i våras, planterade om dem i större krukor med ny jord och de har nu hunnit växa till sig och har fått fina vajande vippor. De kommer att klara sig länge ute på balkongen. 

Det gröna får gärna vara silvergrått men den vinterhärdiga murgrönan finns ändå alltid med i bilden. Något blommande vill man givetvis också ha. Ljung är inte riktigt min grej (milt uttryckt!). Inte heller kryss och astrar. Det är sorter jag alltid har gått förbi. Jag väljer däremot gärna höstlavendel om jag får tag på en sen sort. Vit cyklamen älskar jag och för allt i världen - hortensia är aldrig fel.

Foto: Blomsterfrämjandet


Gräs som vajar för vinden - vackert i all enkelhet.



Silvergirland, grå helgonört, lavendel och stäppsalvia - fin kombo.



En låda fylld med prydnadskål - effektfullt!



Cyklamen, gräs och alunrot.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar