måndag 6 juli 2020

Med smak av lavendel



När lavendeln blommar infinner sig så här års en sydfransk touch i den egna täppan. Det är bara att njuta och så förstås - inte glömma att skörda blommorna. Mer eller mindre utslagna och ljuvligt doftande plockar jag av dem och blandar 1 dl lavendel med 1 liter strösocker i en burk som får stå ett tag innan jag börjar använda mitt lavendelsocker. Då bakar jag förstås kakor. Små läckra kakor som brukar ha en strykande åtgång. Jag har flera olika recept som jag växlar mellan, bland annat lavendelskorpor och lavendeldrömmar. De här påminner om kolakakor men innehåller honung istället för sirap.

Till 25 stycken: 

rivet skal av en liten citron
100 gram smör
2,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 dl lavendelsocker
1 msk flytande akaciahonung

Riv citronskal. Smält smöret. Blanda vetemjöl, bakpulver, lavendelsocker och citronskal i en skål. Tillsätt honung och det avsvalnade smöret. Arbeta ihop till en deg.
Forma degen på mjölat bakbord till två lika långa längder. Lägg dem på plåt med bakplåtspapper. Platta till längderna och grädda mitt i ugnen i 175 grader i ca 12 minuter.
Ta ut plåten ur ugnen och skär längderna genast i sneda, smala kakor med en vass kniv.













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar