måndag 13 juli 2020

Alltid dessa myntor

Det har alltid funnits plats för myntor, Mentha, i mina rabatter. Helst ska de planteras i en nergrävd hink så att de inte sprider sig så lätt. För mynta har en uttalad vilja till att just sprida sig. Men jag har alltid planterat på vanligt sätt och istället hållit efter rätt flitigt. Så gör jag fortfarande och rensar bort när det blir för mycket. Eftersom jag använder mycket mynta i matlagningen är detta inget problem. Det som tas bort används redan på kvällen och gärna också en kvist i karaffen med vatten.
Jag har olika sorters mynta som jag har planterat lite här och där i rabatterna - vanlig pepparmynta förstås liksom grönmynta, colognermynta och så den klara favoriten - den marockanska myntan.
Kungsmynta som jag också har mycket utav, och även den lågväxande sorten, är det samma som oregano, Origanum vulgare. Även den hör till favoriterna och är användbar till det mesta.



Myntor och rosor trivs tillsammans.


Pepparmynta och colognemynta.


Lågväxande oregano
Lågväxande kungsmynta.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar