torsdag 5 mars 2020

Det gröna livet



Hög tid att planera och förse sig med de rätta fröpåsarna. Bra början är förstås att se efter vad som finns kvar från förra året. Sedan skriver jag en lista som jag försöker hålla mig till. Mycket är sådant som ska frösås direkt i pallkragarna. Spenat är först ut och det sår jag även på sensommaren. Rädisor, sommarmorötter och salladslök hör också till det som direktsås, liksom sallad av olika slag och annat bladgrönt, inte minst asiatiska sorter som jag gillar skarpt. 
Squash, grönkål och palmkål förkultiveras, liksom en del sommarblommor som till exempel jordgubbsfärgad tagetes som jag bara inte kan vara utan.  
Resten som behövs brukar jag köpa som färdiga plantor och det kan jag rekommendera. Säsongen är kort och det känns tryggt att ha en del som redan är en bit på väg. Vi har en alldeles utomordentligt bra plantskola i närheten av kolonin och där brukar jag hitta sorter som jag verkligen vill ha. I år kommer det bland annat att inhandlas kronärtskocksplantor för första gången. Det ska bli spännande att pröva!









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar