torsdag 27 juni 2019

Frodigt och färgstarkt




På kolonin blommar nu rosor, pioner, praktlysing, lavendel, kransveronika och mycket annat. Det är en ovanligt riklig blomning, det är till exempel fortfarande mängder med pionknoppar. Rosenvial är på väg och jordgubbarna börjar mogna på allvar. Även gurkorna har kommit och salladen skördar jag av varje dag.
Mina favoritblommor har alltid varit vita, rosa eller blå. Men så kommer vi över en kolonilott som fullkomligt dignar av blomster i regnbågens alla färger och jag börjar fundera över hur jag ska flytta om och sortera i rabatterna. Så får jag ett råd - varför inte låta det vara en Frida Kahlo-inspirerad trädgård istället? Brokig och färggrann.
Kan ju inte påstå att jag har tagit steget fullt ut. Besökarna möts av en välkomstrabatt i rosa och vitt men därefter och allt eftersom sommaren lider exploderar trädgården i färg. Gult, orange (jodå), blått, lila, rött - och det är helt underbart när allt blandas med det frodigt gröna. 


Squashen blommar.
Cerise, gult och lila - tala om färgprakt!
Brysselkål på tillväxt.
Min paradros Minerva som efter ett tag blir silvrigt lila.
Fin kombo - alunrotens  blommor och kritvita pioner med aningen rött i mitten.
Ska tagetes hålla kålens angripare på avstånd?
Sallad och spenat.
Lite av vad trädgården har att bjuda på.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar