fredag 5 januari 2024

Fröer, fröer, fröer

Beställa fröer är en kär sysselsättning så här i början av året. Nyheterna har kommit och det är läge att drömma sig bort när snön yr och det blåser hårda vindar här i havsbandet. Våren känns avlägsen men det är alltid lika roligt att botanisera och tänka ut vad man ska satsa på. 

Nu handlar det om att odla ätbart. Till det jag alltid beställer hör spenat av sorten "Matador",  vanlig plocksallat liksom italiensk ruccola. Det är själv basen när det gäller bladgrönt som  odlas i mina pallkragar. Dessutom är det sådant som kan vintersås. Sedan kan vad som helst hända. I år har jag redan fallit för vackra blad som vinröd salladssenap "Crimon Red" och rubinröd plocksallat "Cavendish". Vackra bataviasallaten "Kiari" (bilden ovan) har jag odlat i flera år.

Asiatiska bladgrönsaker som komatsuna och mizunakål är också användbara och roliga att odla. Palmkål "Nero di Toscana" är förstås ett måste! En vackert strimmig squash tänker jag nog också satsa på, den heter "Verte Non Coureuse d´Italie". Rädisor - där väljer jag helst "De 18 jours" - tidiga, snabbväxande och avlånga med vit spets. Jättegoda!

Svarta tomater är spännande! Och tomater sår man dessutom snart och kommer därmed igång med odlandet. Sorten jag har fastnat för heter "Blackball". På balkongen odlar jag för övrigt gärna busktomaten "Tiny Tim" och körsbärstomaten "Black Cherry" som snarare är mycket mörkt röd. 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar