onsdag 22 mars 2023

Lyckas med luktärter

 

Kan inte säga att jag alltid har lyckats med mina luktärter. Snarare har det oftast blivit fel. Kanske har jag börjat förodla för tidigt... Häromdagen fick jag rådet att förså vecka 12 och det är precis vad det är nu.

Fröna ska först blötläggas, det vet jag sedan tidigare. Men det kan räcka med några timmar, har jag förstått. Bra också att använda extra djupa krukor eller sk root trainer med öppningsbara pluggar som gör det lättare att hantera de långa och ömtåliga rötterna. Även toarullar fungerar alldeles utmärkt, de kan grävas ner direkt i jorden, liksom att använda två delar plantjord plus överst en del såjord. 

När de vuxit upp en bit är det dags att toppa plantorna och det kan man göra ytterligare en gång. Och så det vanliga förstås - avhärda och plantera ut när risken för frost är över. Följer man bara råden ska det väl ändå lyckas, kan man tycka. Återkommer!


Foto: Wexthuset







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar