måndag 9 januari 2023

Säsongsstart



Frökatalogerna har kommit. Nu är tiden inne att botanisera, välja och kanske till och med förköpa sig. Men ändå bra att redan så här i starten förse sig med de fröer som ska användas framöver. För det är ju det här vi längtar efter, eller hur? Nu vill vi komma igång och starta odlingssäsongen! 

I år sneglar jag på en spännande bifftomat Noire de Crimée (hos bl a Klostra). En rödbetsmix i olika färger lockar (finns också hos flera fröfirmor), liksom en bladdill Teddy med kompakt växtsätt. Den passar även att odlas inomhus i kruka (Nelson Garden). 

Kronärtsskocka Imperial Star (Impecta) är jag sugen på men kräver mer plats än jag har att upplåta. Den ska försås tidigt liksom aubergine, paprika, chili och purjolök. Rädisorna De 18 jours (Impecta) är däremot tänkbara för direktsådd så småningom. Och som vanligt förser jag mig med sådant som kan sås på friland riktigt tidigt, salladsfrön och flera sorters spenat. Den italienska palmkålen Nero di Toscana är förstås också ett absolut måste. En läckerhet som tillsammans med en god olivolja förhöjer vilken rätt som helst.


Foto: Nelson Garden











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar