torsdag 20 januari 2022

Fröer som lockar



Att gå igenom fröfirmornas sortiment är alltid en trevlig sysselsättning och i själva verket startskottet för det nya odlingsåret. Det är lika bra att beställa fröerna tidigt innan en del hinner ta slut. Vissa sorter ska för övrigt sås tidigt, chili och paprika är först ut. 
Svårigheten är förstås att välja - och välja bort. Det kommer mängder med nyheter varje år, men samtidigt har man sina trotjänare...
En krispig sallat hör till, en ny squash med vackert ljusgrönt skal provar jag gärna och i år ska jag för första gången försöka odla kronärtskockor. Sorten som heter "Violet de Provence" ser ut att kunna uppfylla mina drömmar. Och årets flerfärgade mangold, ja, den bara måste man testa! 
Ovan förra årets hit, djungelgurka, som också hör till det jag tänker pröva i år. Fröer från Impecta och Nelson Garden.


Färgglad mangold lockar.


Basilika med smak av kanel.

Squash - ett måste i mina pallkragar. Ny sort Emperol.


Brytböna - svår att motstå. Nya sorten Cogito.


En krispig isbergssallat vill man förstås odla.


En vacker kronärtskocka, Violet de Provence.
 

Vintersallat - en tillgång när vi behöver fräscha grönsaker som mest.


Dekorativa borlottibönor.



Foto: Impecta och Nelson Garden









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar