lördag 12 oktober 2019

Odla din egen vitlök

Nu är det dags att sätta vitlöken, den som ska skördas från mitten av juli nästa år. Hög tid alltså att skaffa certifierat utsäde som är testat och fritt från virus. Själv har jag lyckats komma över en hel rad sorter som jag nu ska pröva (jag använder mig av handelsträdgårdar på nätet). Ska bli riktigt spännande att så småningom få provsmaka och upptäcka skillnader. Bland annat sätter jag Messidor och Thermidrome, båda ekologiska. Jag har även fått tag på Primor som är en mindre lök och Germidour som sägs passa till grillning.
Vitlöken delas i klyftor och jag använder först och främst de stora klyftorna. De planteras med 15-20 cm mellanrum och 5-6 cm djupt. Mellan raderna bör det vara 15 cm. 
Plantera gärna i pallkrage i väldränerad jord. Vitlök vill ha mycket näring, använd med fördel benmjöl.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar