måndag 1 oktober 2018

Mina rosor

Jag älskar rosor, de är helt enkelt oemotståndliga. Det handlar om en verklig passion. Man skulle också kunna säga att jag samlar på rosor. Det låter lite mer behärskat. Genom åren och i olika trädgårdar och till och med på den stora balkong vi hade tidigare har jag gjort mina erfarenheter. Det har handlat om allt från gammaldags doftrosor till moderna buskrosor. 
Med åren har jag blivit tämligen sparsmakad men nu känner jag för att ta ut svängarna lite mer när det gäller färger och sorter. Detta utan att glömma bort mina gamla älsklingar som fortfarande är med mig - Rose de Rescht, New Dawn och givetvis en Austinros - den vita Winchester Cathedral. De doftar ljuvligt och är remonterande precis som mina nya bekantskaper. Det gör att rosorna blommar nu i oktober. Bara en sån sak!


Floribundarosen Stockholm, rikblommande och nästan gulvit när den slagit ut.

Rabattrosen Minerva, vackert purpurfärgad med starkt, söt doft.

Winchester Cathedral doftar av honung och honung.

Den marktäckande Sommerwind med många små blommor, svag doft.


Klätterrosen Uetersener Klosterrose med pionlika blommor. Foto: Zeta.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar