söndag 2 april 2017

Älskade pelargoner


Nu är försäljningen av pelargoner i full gång. Det är tidigt, för det dröjer ett par månader minst innan risken för nattfrost är över beroende på var i landet man bor. Tillsvidare får man alltså ha sina älsklingar inomhus, gärna på en veranda eller inglasad balkong eller i uterummet, bara det är frostfritt. Så småningom när det blir lite varmare kan man sätta ut dem bara under dagen. Men se upp för den starka solen som kan bränna bladen.

Om jag kan och har tid åker jag allra helst till en handelsträdgård som drivit upp pelargonerna med omsorg och mycket kärlek. Exemplaren man hittar på stormarknader har ofta inte samma livskraft. Som alltid lönar sig kvalitet.

Det vi oftast väljer är zonalpelargoner som finns i mängder av färger och former och är helt underbara. Jag har också en förkärlek för vildpelargoner. Det återkommer jag till!



Foto: Blomsterfrämjandet/Pelargonium for Europé, bloggaren.

Det är det här vi längtar efter, men det dröjer ett tag...

Äggskalspelargon

   Vita sorter vinner alltid mitt hjärta.

Fullt av pelargoner i handelsträdgården.


Sommarfägring

Hängpelargon Cascade




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar