lördag 25 mars 2017

Om fikonträd



Friväxande fikonträd vid Medelhavet.

Längtan efter ett fikonträd finns där alltid. Nu ska jag ge mig ut och leta efter ett riktigt fint litet träd. Kan helt enkelt inte låta bli! Tidigare i livet när jag hade växthus grävde jag ner ett fikonträd där inne, det var ett Bornholmsfikon som trivdes mer än väl. Rötterna sökte sig ut och tog del av nederbörden. Trädet bara växte och växte och fick beskäras en hel del vilket inte hindrade skörden från att bli imponerande. Med en liten värmefläkt höll vi växthuset frostfritt på vintern.

Knepigare på en balkong. Det går förstås utmärkt att ha ett fikonträd där ute på sommaren men det är som alltid övervintringen som är problematisk. Det ska vara frostfritt men helst inte över 5 plusgrader. Det gäller alltså att ha tillgång till källare, garage, trappuppgång eller någon annan plats som inte är för varm. Eftersom fikonträdet fäller sina blad på vintern kan det gärna få vara mörkt. Men det får bli en senare fråga! Så fort risken för järnnätter är över ska jag sätta ut fikonträdet på balkongen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar